Strategisch management Spreiding, positionering en samenwerking

Strategisch management is geschreven voor studenten en managers die zich verder willen verdiepen in het vakgebied strategie. De auteurs beschrijven op een duidelijke en overzichtelijke wijze de stappen die een […]

Auteur(s): Jan Eppink, Gert-Jan Melker
Bindmethode: Paperback
Taal: Nederlands
Druk: 3e
ISBN: 9789055163533
Prijs: € 69,50
Aantal pagina’s: 538 pagina's

Samenvatting

Strategisch management is geschreven voor studenten en managers die zich verder willen verdiepen in het vakgebied strategie. De auteurs beschrijven op een duidelijke en overzichtelijke wijze de stappen die een organisatie kan nemen om tot een succesvolle strategie te komen. Na een analyse van de huidige situatie en toekomstige omgevingsontwikkelingen moet de leiding van de organisatie beslissingen nemen over de drie inhoudelijke dimensies van strategie: spreiding, positionering en samenwerking. Vervolgens besteden de auteurs ook aandacht aan de implementatie van de strategie. En omdat implementeren ook veranderen is, volgt aan het eind van het boek een bijdrage van prof. dr. Anton Cozijnsen over verandermanagement.

Dankzij de jarenlange werkervaring van de auteurs zijn allerlei herkenbare praktijkvoorbeelden van bekende en ook minder bekende Nederlandse organisaties opgenomen in dit boek. Deze voorbeelden maken het voor de lezer mogelijk om een brug te slaan tussen de eigen praktijk en de beschreven theorie, wat uiteindelijk leidt tot betere prestaties van de eigen organisatie.

Dit boek is speciaal afgestemd op de opzet van veel inleidende strategiecursussen in het hbo en op universiteiten. Van de negen onderdelen uit de Body of Knowledge van de Strategic Management Society behandelt dit boek er acht expliciet.

Inhoudsopgave

Deel I Strategie formuleren
1 Inleiding op strategie
2 Strategieformuleringsmodel

Deel II Spreiding, positionering en samenwerking
3 Productspreiding
4 Geografische spreiding
5 Verticale integratie
6 Bereiken van concurrentievoordeel
7 Laagstekosten
8 Differentiatie
9 Samenwerking
10 Fusies en overnames
11 Joint ventures en strategische allianties

Deel III Strategie implementeren
12 Implementatie van strategie
13 Strategie en verandermanagement

Over de auteur(s)

Jan Eppink

Jan Eppink

Prof. Dr. D. Jan Eppink studeerde in 1967 af als bedrijfseconoom aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Na enige functies in het bedrijfsleven trad hij in 1973 in dienst bij de Economische Faculteit van de VU. Naast zijn onderwijs- en onderzoektaken, werkte hij sindsdien voor verschillende adviesbureaus, het laatst bij Boer & Croon.

Meer over deze auteur
Gert-Jan Melker

Gert-Jan Melker

Gert-Jan Melker is als universitair docent verbonden aan de economische faculteit (FEWEB) van de Vrije Universiteit in Amsterdam en aan het Center for Accounting, Auditing & Control van Nyenrode Business University. Daarnaast is hij docent Management & Organisatie bij IBO Business School in Leusden.

Meer over deze auteur

Bestel een beoordelingsexemplaar van dit boek

Als docent, onderwijsontwikkelaar of studiecoördinator zoek je natuurlijk het boek dat goed past bij de opleiding waar je verantwoordelijk voor bent. Om te beoordelen of onze boeken ook voor jou de juiste keuze zijn is het mogelijk om een gratis beoordelingsexemplaar aan te vragen. Wij zijn erg benieuwd naar jouw bevindingen van het boek, daarom nemen we na een maand nog even contact met je op.

Hidden
Naam(Vereist)
Adres(Vereist)
*Het privacy statement van Concept Uitgeefgroep is van toepassing op dit formulier.