Gedrag en cultuur ­ in organisaties

Werknemers vormen samen de organisatie waarvoor ze werken. Om te begrijpen waarom organisaties functioneren zoals ze doen, is dan ook inzicht in het gedrag van werknemers nodig. In dit boek […]

Auteur(s): Pieternel Dijkstra, Max Wildschut
Bindmethode: Paperback
Taal: Nederlands
Druk: 1e
ISBN: 9789055163359
Prijs: € 64,95
Aantal pagina’s: 400 pagina's
Gedrag en cultuur in organisaties

Samenvatting

Werknemers vormen samen de organisatie waarvoor ze werken. Om te begrijpen waarom organisaties functioneren zoals ze doen, is dan ook inzicht in het gedrag van werknemers nodig.

In dit boek bespreken de auteurs hoe het gedrag van mensen op de werkvloer kan worden verklaard, hoe werknemers samenwerken en elkaar onderling beïnvloeden en wat de gevolgen hiervan zijn voor hun prestaties, motivatie en welbevinden en voor de organisatie zelf. In aanvulling hierop wordt uitgelegd wat een organisatie kan doen om werknemers beter te laten presteren, beter te laten samenwerken en hun welzijn te verhogen.

De lezer wordt daarbij steeds uitgedaagd om theorie en praktijk met elkaar te verbinden aan de hand van cases, opdrachten en zelfreflectie. Het boek bevat belangrijke inzichten voor alle (aanstaande) hr- en managementprofessionals die inzicht willen krijgen in het functioneren van organisaties en een bijdrage willen leveren aan het verbeteren ervan.

Inhoudsopgave

1. Een inleiding op gedrag en cultuur
2. Prestatie in organisaties
3. De persoonlijkheid van werknemers
4. Emotie en motivatie
5. Training en ontwikkeling
6. Het psychisch welzijn van werknemers
7. Samenwerking en competitie
8. Samenwerken in teams
9. Leiderschap
10. Conflicten
11. De cultuur van een organisatie
12. Organisatieverandering

Over de auteur(s)

Pieternel Dijkstra

Pieternel Dijkstra

Dr. Pieternel Dijkstra is sociaal psycholoog, trainer, auteur en lector. Zij schreef meer dan 20 boeken over psychologie, waarvan een aantal specifiek voor professionals in organisaties. Ook doet ze wetenschappelijk onderzoek naar sociaal- en organisatiepsychologische thema's zoals jaloezie op de werkvloer.

Meer over deze auteur
Max Wildschut

Max Wildschut

Max Wildschut is cognitief psycholoog, onderzoeker, trainer en auteur. Hij schreef boeken over onder meer leiderschap, persoonlijke effectiviteit en psychologie voor managers. Samen met professor Mark van Vugt (VU Amsterdam) heeft hij het Nederlands instituut voor management en evolutionaire psychologie (NIMEP) opgericht. Daarnaast doet hij promotieonderzoek naar leiderschap vanuit evolutionair perspectief.

Meer over deze auteur

Bestel een beoordelingsexemplaar van dit boek

Als docent, onderwijsontwikkelaar of studiecoördinator zoek je natuurlijk het boek dat goed past bij de opleiding waar je verantwoordelijk voor bent. Om te beoordelen of onze boeken ook voor jou de juiste keuze zijn is het mogelijk om een gratis beoordelingsexemplaar aan te vragen. Wij zijn erg benieuwd naar jouw bevindingen van het boek, daarom nemen we na een maand nog even contact met je op.

Hidden
Naam(Vereist)
Adres(Vereist)
*Het privacy statement van Concept Uitgeefgroep is van toepassing op dit formulier.