Kwaliteits­management in de praktijk Kwaliteit is mensenwerk: verbeelden, verbinden, verbeteren

Kwaliteit is mensenwerk: verbeelden, verbinden, verbeteren Kwaliteitsmanagement in de praktijk gaat verder dan kwaliteitssystemen, modellen, plannen maken, meten en evalueren (het systeemtechnische perspectief). Het gaat ook over cultuur, communicatie, motivatie […]

Auteur(s): Kees de Vaal, Ouke Pijl, Ben van Schijndel
Bindmethode: Paperback
Taal: Nederlands
Druk: 3e
ISBN: 9789055163427
Prijs: € 79,50
Aantal pagina’s: 584 pagina's

Samenvatting

Kwaliteit is mensenwerk: verbeelden, verbinden, verbeteren

Kwaliteitsmanagement in de praktijk gaat verder dan kwaliteitssystemen, modellen, plannen maken, meten en evalueren (het systeemtechnische perspectief). Het gaat ook over cultuur, communicatie, motivatie en teamgedrag (het sociaal-dynamische perspectief). Dit boek brengt beide perspectieven op kwaliteitsmanagement met elkaar in balans. De technieken, instrumenten en checklists kunnen direct in de praktijk worden toegepast. Uitgangspunt is dat niet alleen systemen en boeken tot kwaliteit leiden. Ook de relatie en samenwerking tussen mensen is van cruciaal belang!

Het eerste hoofdstuk legt het fundament voor de rest van het boek met een beschrijving van kernbegrippen en uitgangspunten van kwaliteitsmanagement.Daarna wordt in vier delen de plan-do-check-act-cyclus gevolgd. In elk deel komen zowel modellen, systemen en processen (de harde kant van kwaliteitsmanagement) als relaties en samenwerking (de zachte kant van kwaliteitsmanagement) aan de orde. De inrichting en het gebruik van systemen worden behandeld en daarnaast de manier waarop kwaliteit binnen organisaties kan worden beleefd. Elk hoofdstuk bevat praktijkvoorbeelden en praktische sjablonen en checklists uit diverse sectoren (industrie, onderwijs, zorg, adviespraktijk). Dankzij de opdrachten met uitwerkingen kan de lezer de theorie direct toetsen aan de praktijk.

Dit boek is geschreven voor iedereen die zich wil bekwamen en verbeteren in de toepassingen van kwaliteitsmanagement en zich dus ook wil verdiepen in de theorie. Het is geschreven voor de profit- en non-profitsector.

Over de auteur(s)

Kees de Vaal

Kees de Vaal

Ir. C.D.R. (Kees) de Vaal heeft zich gedurende bijna dertig jaar in de hightechindustrie beziggehouden met veel aspecten van kwaliteitsmanagement, onder meer met het begeleiden van het INK-verbetertraject bij Ericsson Telecommunicatie, in 1997 bekroond met de INK-prijs.

Meer over deze auteur
Ouke Pijl

Ouke Pijl

Ouke Pijl is geboeid door de kunst van organiseren. Kwaliteitsmanagement begint voor hem met verwondering over wat mensen met elkaar tot stand weten te brengen. Verwondering die nieuwsgierigheid opwekt om te doorgronden hoe dat is gelukt en hoe dat succes kan worden verbreed.

Meer over deze auteur
Ben van Schijndel

Ben van Schijndel

Dr. B.C. (Ben) van Schijndel studeerde biologie en biochemie. Ben trad in 1978 in dienst van de Hogeschool Utrecht (HU), vervulde daar diverse onderwijs- en managementfuncties en was tot 2011 senior beleidsmedewerker kwaliteit.

Meer over deze auteur

Bestel een beoordelingsexemplaar van dit boek

Als docent, onderwijsontwikkelaar of studiecoördinator zoek je natuurlijk het boek dat goed past bij de opleiding waar je verantwoordelijk voor bent. Om te beoordelen of onze boeken ook voor jou de juiste keuze zijn is het mogelijk om een gratis beoordelingsexemplaar aan te vragen. Wij zijn erg benieuwd naar jouw bevindingen van het boek, daarom nemen we na een maand nog even contact met je op.

Hidden
Naam(Vereist)
Adres(Vereist)
*Het privacy statement van Concept Uitgeefgroep is van toepassing op dit formulier.