E-juridische dienstverlening

Dit boek is gericht op het werkveld van de HBO-jurist en de Sociaal Juridisch Dienstverlener (SJD’er). Professionals in de juridische beroepspraktijk ervaren dagelijks de invloed van digitalisering tijdens hun werkzaamheden. […]

Auteur(s): Sandra Lam
Bindmethode: Paperback
Taal: Nederlands
Druk: 1e
ISBN: 9789491743887
Prijs: € 26,95
Aantal pagina’s: 104 pagina's

Samenvatting

Dit boek is gericht op het werkveld van de HBO-jurist en de Sociaal Juridisch Dienstverlener (SJD’er). Professionals in de juridische beroepspraktijk ervaren dagelijks de invloed van digitalisering tijdens hun werkzaamheden.

Digitalisering bepaalt namelijk niet alleen onze informatiemaatschappij, maar ook de wijze waarop het dienstverleningsproces vorm krijgt. In de eerste plaats is dit boek dan ook bedoeld om juridische professionals de achtergronden van deze ontwikkeling te laten zien. Verschillende organisaties uit het beroepenveld geven een inkijk in de wijze waarop zij deze ontwikkeling (hebben) vormgeven.

Welke gevolgen heeft digitalisering voor de cliënt? Als juridisch professional is het belangrijk om te weten hoe cliënten omgaan met E-juridische diensten van bijvoorbeeld de overheid, UWV en andere dienstverleners.Om te kunnen anticiperen op de problemen die dit voor sommige doelgroepen met zich meebrengt, behandelt dit boek de voor- en nadelen van digitalisering. Het bedenken van tools om niet-bereikte doelgroepen alsnog te bereiken met E-juridische dienstverlening is namelijk een van de uitdagingen die iedere juridische professional heeft.

Tot slot beschrijft dit boek bij iedere vorm van E-juridische dienstverlening een bruikbare methodiek om de dienstverlening af te stemmen op de (on)mogelijkheden van de cliënt. Zo blijkt onder meer dat de rechtspraak zich al heeft uitgesproken over het gebruik van WhatsApp in ontslagzaken en dat social media een niet te onderschatten communicatiemiddel vormen waarmee E-juridische dienstverlening kan worden ingericht.

Inhoudsopgave

1 E-juridische dienstverlening  10
1.1 Aanleiding boek en relevantie voor de juridische beroepspraktijk  13
1.2 Wat is e-juridische dienstverlening? 14

2 Digitalisering als trend  16
2.1 Ontwikkelingen in de Nederlandse samenleving  19
2.2 Digitalisering in de juridische beroepspraktijk  21

3 Vormen van onlinedienstverlening: van web 1.0 naar web 3.0  30
3.1 Web 1.0  33
3.2 Web 2.0  34
3.3 Web 3.0  37
3.4 Gevolgen voor de cliënt  39

4 Trendsetters in de juridische beroepspraktijk  42
4.1 Digitale overheid  45
4.2 Rechtspraak  50
4.3 Uitvoeringsinstanties sociale zekerheid: SVB en UWV  53
4.4 Belastingdienst  58
4.5 Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)  61
4.6 (Rechtsbijstand)verzekeraars  65
4.7 Verwachtingen voor de juridische beroepspraktijk  70

5 Veelgebruikte methoden onlinecommunicatie  74
5.1 E-mail  77
5.2 Chat  79
5.3 Apps  84
5.4 Serious games  88
5.5 Social media  91
5.6 Samen bankieren  99

Over de auteur(s)

Sandra Lam

Sandra Lam

Sandra Lam is eigenaar van Tekstbureau De Bron en schrijft en redigeert teksten over uiteenlopende onderwerpen. Het vertalen van ingewikkelde juridische stukken naar heldere en vlotte teksten is haar specialisme.

Meer over deze auteur

Bestel een beoordelingsexemplaar van dit boek

Als docent, onderwijsontwikkelaar of studiecoördinator zoek je natuurlijk het boek dat goed past bij de opleiding waar je verantwoordelijk voor bent. Om te beoordelen of onze boeken ook voor jou de juiste keuze zijn is het mogelijk om een gratis beoordelingsexemplaar aan te vragen. Wij zijn erg benieuwd naar jouw bevindingen van het boek, daarom nemen we na een maand nog even contact met je op.

Hidden
Naam(Vereist)
Adres(Vereist)
*Het privacy statement van Concept Uitgeefgroep is van toepassing op dit formulier.