Dit boek is gericht op het werkveld van de HBO-jurist en de Sociaal Juridisch Dienstverlener (SJD’er). Professionals in de juridische beroepspraktijk ervaren dagelijks de invloed van digitalisering tijdens hun werkzaamheden. […]
Dit boek is gericht op het werkveld van de HBO-jurist en de Sociaal Juridisch Dienstverlener (SJD’er). Professionals in de juridische beroepspraktijk ervaren dagelijks de invloed van digitalisering tijdens hun werkzaamheden. […]
Dit boek is gericht op het werkveld van de HBO-jurist en de Sociaal Juridisch Dienstverlener (SJD’er). Professionals in de juridische beroepspraktijk ervaren dagelijks de invloed van digitalisering tijdens hun werkzaamheden.
Digitalisering bepaalt namelijk niet alleen onze informatiemaatschappij, maar ook de wijze waarop het dienstverleningsproces vorm krijgt. In de eerste plaats is dit boek dan ook bedoeld om juridische professionals de achtergronden van deze ontwikkeling te laten zien. Verschillende organisaties uit het beroepenveld geven een inkijk in de wijze waarop zij deze ontwikkeling (hebben) vormgeven.
Welke gevolgen heeft digitalisering voor de cliënt? Als juridisch professional is het belangrijk om te weten hoe cliënten omgaan met E-juridische diensten van bijvoorbeeld de overheid, UWV en andere dienstverleners.Om te kunnen anticiperen op de problemen die dit voor sommige doelgroepen met zich meebrengt, behandelt dit boek de voor- en nadelen van digitalisering. Het bedenken van tools om niet-bereikte doelgroepen alsnog te bereiken met E-juridische dienstverlening is namelijk een van de uitdagingen die iedere juridische professional heeft.
Tot slot beschrijft dit boek bij iedere vorm van E-juridische dienstverlening een bruikbare methodiek om de dienstverlening af te stemmen op de (on)mogelijkheden van de cliënt. Zo blijkt onder meer dat de rechtspraak zich al heeft uitgesproken over het gebruik van WhatsApp in ontslagzaken en dat social media een niet te onderschatten communicatiemiddel vormen waarmee E-juridische dienstverlening kan worden ingericht.
1 E-juridische dienstverlening 10
1.1 Aanleiding boek en relevantie voor de juridische beroepspraktijk 13
1.2 Wat is e-juridische dienstverlening? 14
2 Digitalisering als trend 16
2.1 Ontwikkelingen in de Nederlandse samenleving 19
2.2 Digitalisering in de juridische beroepspraktijk 21
3 Vormen van onlinedienstverlening: van web 1.0 naar web 3.0 30
3.1 Web 1.0 33
3.2 Web 2.0 34
3.3 Web 3.0 37
3.4 Gevolgen voor de cliënt 39
4 Trendsetters in de juridische beroepspraktijk 42
4.1 Digitale overheid 45
4.2 Rechtspraak 50
4.3 Uitvoeringsinstanties sociale zekerheid: SVB en UWV 53
4.4 Belastingdienst 58
4.5 Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) 61
4.6 (Rechtsbijstand)verzekeraars 65
4.7 Verwachtingen voor de juridische beroepspraktijk 70
5 Veelgebruikte methoden onlinecommunicatie 74
5.1 E-mail 77
5.2 Chat 79
5.3 Apps 84
5.4 Serious games 88
5.5 Social media 91
5.6 Samen bankieren 99
Als docent, onderwijsontwikkelaar of studiecoördinator zoek je natuurlijk het boek dat goed past bij de opleiding waar je verantwoordelijk voor bent. Om te beoordelen of onze boeken ook voor jou de juiste keuze zijn is het mogelijk om een gratis beoordelingsexemplaar aan te vragen. Wij zijn erg benieuwd naar jouw bevindingen van het boek, daarom nemen we na een maand nog even contact met je op.