De salesfunctie wordt steeds belangrijker binnen organisaties. Sales is namelijk niet alleen een tactisch instrument, maar ook een kritische succesfactor binnen het organisatiebeleid. Mooi dus dat vorig jaar een nieuwe druk is verschenen van Praktisch sales- en accountmanagement. Maar hoe kijken docenten eigenlijk naar dit boek? We vroegen het aan Maurik de Groot, docent Sales en Marketing aan de Hogeschool van Amsterdam.
Het salesvak in de volle breedte
Praktisch sales- en accountmanagement is niet alleen praktisch van opzet, maar biedt ook modellen die noodzakelijk zijn voor verdieping, vindt Maurik. Hij gebruikt het boek bij het tweedejaarsvak Commercieel Sales- en Accountmanagement, dat studenten 8 weken lang, 4 uur per week volgen. Best een intensief vak, legt de docent uit, maar het boek helpt de studenten heel goed, want het benadert de leerdoelen overzichtelijk en gestructureerd.
Wat Maurik sterk vindt aan het boek, is dat het salesvak in de volle breedte aan bod komt. Van succesvolle salesstrategieën tot praktische gespreksvaardigheden, van een winnend salesplan tot het leidinggeven aan het salesteam. Verder is er ook veel aandacht voor key-accountmanagement. Handig, vindt de docent, juist omdat de afnemersconcentratie in veel markten continu toeneemt.
Studenten snappen de stof sneller
Wat gaf nu echt de doorslag om juist Praktisch sales- en accountmanagement te gebruiken in de lessen? Maurik benadrukt dat het een heel compleet en overzichtelijk boek is. Het biedt de studenten een goed beeld van het werk van een sales- en accountmanager. Daarnaast is het heel prettig geschreven in een heel toegankelijke stijl en met veel concrete voorbeelden. Dat motiveert de studenten om de stof na de les nog eens rustig door te lezen. Echt top, vindt Maurik.
Sinds hij het boek gebruikt, merkt Maurik dat hij minder klachten krijgt van studenten die de lesstof niet begrijpen of kunnen terugvinden. Verder is het ook nog eens zo dat nieuwe docenten het vak goed oppakken, doordat het boek een goede basis biedt. Kortom, als het aan Maurik ligt, bestaat er geen beter boek dan Praktisch sales- en accountmanagement om zijn vak te doceren. En ja, daar is het ons natuurlijk om te doen.
Meer weten?
Lees meer over Praktisch sales- en accountmanagement en bestel het boek direct via onze website.